dijous, 19 de setembre del 2013

L'esquerda, un indret per visitar

Fotos agafada  del web de  L'esquerda
Envoltada d'un gran meandre, un dels molts, que fa el Ter en aquest indret.   L'esquerda. La ciutat dels ibers més tard dels visigòtics, carolingis, medievals... es va descobrint poc a poc i hi ha molts anys de feina, al darrere

Quan jo era petita era una explanada que no era massa lluny de la casa del poble dels meus pares, Roda de Ter, on anàvem a passar els estius. Una explanada d'on sorgia una paret, una sola paret que era de l'església... fa pocs dies hi vaig tornar després de molts anys i està molt i molt excavada tot i que encara queda molt per excavar. La Montserrat Rocafiguera, codirectora entusiasta d'aquest projecte d'arqueologia, ens va fer viure l'esplendor i la decadència d'aquesta ciutat en les diferents  èpoques.


De l'indret se'n diu l'esquerda. Com que per la zona hi ha molts articles salats: el castell de Sabassona, Samalassa, etc...  es creu que aquest nom podria venir de "Es quer de..." o sigui la pedra  de...


Sembla que aquesta ciutat podia haver estat la capital dels Ausetans, els ibers  que vivien a la comarca d'Osona. O sigui els meus avant-passats, que jo vinc d'aquí, d'aquest poble.  :)

S'han posat al descobert les estructures d'un opiddum ibèric que  es pot datar entre els segles v i iv.

Destruïda per Cató, en la seva estratègia per acabar amb les seves rebel·lions contra els romans...  més tard fou refeta i tornada a poblar fins al segles  XIII-XIV quan sembla que va ser abandonada definitivament per anar a ocupar el territori on ara hi ha l'actual Roda de Ter.

32 comentaris:

  1. Interssant, molt interessant i no en coneixia res de res. De vegades sopta i empipa una mica que no coneguem més a fons els nostre país.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A qualsevol altre país aquestes coses estarien promocionadíssimes, aquí sembla que tinguem vergonya ...

      Elimina
  2. Aquesta vessant teva de professora d'historia també m'encanta.
    Però t'he de confessar un petit secret, de tot el que llegit, hi ha quatre paraules que en llegir-les mhan fet volar la imaginació i m'han fet somriure: quan jo era petita...
    Quan tu eres petita debies ser genial, com ara. I com m'hagues agradat correr amb tu a l'estiu per aquesta explanada amb tanta història sota.
    Bona nit, rodenca.

    ResponElimina
    Respostes
    1. :D Quan jo era petita, passàvem a Roda sobretot els setembres (en aquella època l'escola començava en 2 d'octubre) i els recordo de jugar i jugar i en llegir-te m'has fet venir ganes de recordar més es. Si un dia d'aquests llegeixes un post que comenci "quan era petita" ja sabràs de què ve.

      De l'esplanada sortia només la paret, el que resta de l'església, un misteri per a mi. Què deu ser aquesta paret aquí al mig?

      Bona nit, preciosa.

      Elimina
  3. Molt interessant. Aquest estiu vaig estar ben a prop, a Santa Maria del Corcó, i no en vaig sentir a parlar, quina llàstima!

    ResponElimina
    Respostes
    1. De Santa Maria de Corcó, la gent de la plana en diuen L'Esquirol. :D i si que us hagués vingut bé de passar-hi. Sí! :) Un altre dia, serà!

      Elimina
  4. No ho coneixia, i , tal com ho expliques, em sembla que val molt la pena.
    És bonic saber de les teves arrels i més si són tan bones!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo vaig quedar sorpresa, potser sobretot per l'explicació, totalment inesperada i desconeguda per a mi. :D

      Elimina
  5. Caram tu, hi ha qui es fa un arbre de família, perquè fa gràcia, però tu te n'has anat a buscar els orígens! Això sí que és anar enrere.

    ResponElimina
    Respostes
    1. De ser culpa de l'entusiasme de la Montserrat Rocafiguera que ens va fer sentir els ibers com si fossin de la família. La meva família, tota en pes ve de Roda, doncs mira, em vaig flipar i ho vaig viure així. ;)

      Elimina
  6. Tampoc en sabia res d'aquest indret però me n'has fet interessar. Cada vegada me n'adono més que tenim llocs ben macos i molt a prop de casa que no hem vist i que no ens hauríem de deixar perdre. Jo intento posar solució a aquestes mancances, t'ho pots creure que vivint a menys de 50 km de la Cartoixa d'Escaladei, hi vaig anar per primera vegada el mes passat?

    ResponElimina
    Respostes
    1. he, he, he... a vegades com més a prop tenim una cosa més triguem en anar-la a veure. Jo a la Cartoixa d'Escaladei hi vaig anar fa molts i molts anys, ara ja tocaria tornar-hi.

      Suposo que aquest lloc de l'Esquerda a mi em fa fer un efecte doble, per allà hi tenia molts records d'infantesa.

      Elimina
  7. Jo de vegades me'n faig creus del que tenim i no coneixem!!! Indrets que són bonics pq si i ens passen desapercebuts, i si ens n'adonem com que estan al costat de casa no els valorem...

    Mc, molt malament!!! Jo ja hi anava a menjar la mona quan era joveneta :P

    Bon dia de divendres!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo trobo que en aquest país en costa de valora r i de promocionar tot el patrimoni cultural que tenim...

      Bon dia de divendres, lluna bonica!!!

      Elimina
  8. Un lloc interessantíssim i poc conegut. Pels comentaris anteriors veig que som molts els que no en sabíem res. Per sort tu ens el descobreixes i segurament anirem a veure'l algun dia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ramon, no tinc ni el més mínim dubte que hi anireu, sé que teniu una curiositat infinita i que sou uns bons rondaires... no pareu!!! :)

      Elimina
  9. Respostes
    1. A ells, pobres ibers, els hi va anar tant complicada la cosa com a nosaltres. Tenim un país tant bonic que tothom se'l vol apropiar!!!

      Elimina
  10. M'agrada molt l'etimologia que has explicat sobre "esquerda",

    ResponElimina
    Respostes
    1. A terra entre les restes arqueològiques hi ha una esquerda de veritat, entre pedra i pedra, i primer es pensaven que d'aquí venia el nom, però després han trobat que era un esquerda artificial i construïda per l'home, al mateix temps que unes tombes antropomòrfiques i, en canvi, el nom de l'Esquerda estava ja en documents anteriors... i ens van donar aquesta altra versió etimològica, que a mi també em va encantar, també.

      Elimina
  11. Em queda una mica lluny, però sembla tan interessant que ho anoto a la meva llista de visites pendents.
    Gràcies per compartir-ho!!

    Bon divendres, nina!!
    Aferradetes :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Saps, nina? És interessant si t'ho expliquen bé... Espero que si algun dia hi vas trobis algú que t'ho expliqui com a mi.

      Bon cap de setmana, bonica!!!

      Elimina
  12. Petjades del temps... Doncs mira Carme, apunta't queda. Un lloc xulo per a visitar!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Xulo, xulo, envoltat de riu , per gairebé tots els costats, s'acabaven de protegir amb una muralla pel costat de l'accés per terra.

      Elimina
  13. No coneixia aquest lloc, sembla molt interessant...Gràcies per la lliçó d'arqueologia!
    Petonts, Carme.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo vaig gaudir-ne molt, M Roser. :) Petonets de bona nit.

      Elimina
  14. Mira que visc a prop, exactament a Taradell, hi encara no hi he anat mai tot i que sempre que en sento parlar en pica la curiositat

    ResponElimina
    Respostes
    1. Et recomano, bruixeta, que si hi vas, sigui amb explicació!!!

      Elimina
  15. M'estàs dient que tot això és a Catalunya, a la nostra Catalunya, al nostre país??? Ara mateix estic "al.lucinant": no és que no hi hagi estat mai, és que ni n'havia sentit a parlar! Interessantíssim, segur!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Exactament a Osona, a Roda de ter, vora el Ter, un dels nostres rius!!!

      :DDDDD A mi em va agradar molt, i ho vaig trobar molt emocionant, potser perquè en aquest poble hi tinc els meus orígens pels 4 costats.

      Elimina
  16. Una bona explicació de tot el conjunt. Hi he estat i també el recomano, per les ruïnes i per la visió del Ter.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé com has trobat aquest post, però m'alegro que també el recomanis. Va ser una visita preciosa i emocionant.

      Elimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari