dilluns, 5 de juliol del 2010

Manipulacions del llenguatge VIII - utilitzant el perquè

Diu  que  els  azteques,  oferien sacrificis  humans  als déus  per  assegurar-se  que  el sol  sortiria  l'endemà. Com  que la cosa  funcionava,  continuaven pensant  que  el sol sortia  perquè  ells sacrificaven  un parell  de bons  guerrers  i  un parell de donzelles.

No us  penseu  que  ara  som més  savis,  més  avançats   i més  llestos  i no cometem  aquest  tipus  d'errors.  Els  perquès  de les  coses  estan més  manipulats  que mai.

Diuen  que  gràcies  a la limitació  de  velocitat  als  80 km/hora  la  contaminció de l'aire  ha  baixat  a Barcelona,  s'obliden  però,  que  a   causa de la crisi  la  circulació   ha  disminuit  moltíssim.  Però  ells  continuaran  amb  el seu perquè.

Un dia  una  noia  em deia  que  la  seva cama  (lesionada)  li havia  millorat  molt  gràcies  als  poders  d'una pedra  que  duia  a la butxaca.  En preguntar-li  jo si  no havia  fet  el  tractament  que li deia  el metge,  em va dir  que  sí,   que per descomptat  ella ho havia  fet tot.  Però  el mèrit  se l'emportava  la pedra. Qui  sap  si  la propera  vegada  es  limitaria  a  portar la pedra  i no li aniria  pas  tant  bé.
 
Segur  que  entre  tots  trobaríem  mil exemples  de perquès  manipulats!  Circumstàncies  que  es donen  a la vegada  i les  prenem  per causa  efecte.  Evidentment ,  perquè  ens  convé. 

 
Us  hi animeu?

...................................................................................................................................................................

20 anys  sense Pedrolo.
Citació  del dia:

"La intel·ligència és  un cau de raons.  De pensaments encertats, n'hi ha tants  i  és tan sovint  que és contradiuen!..."

Manuel de Pedrolo.  Diari 1988

11 comentaris:

  1. De vegades ja ens va bé enganyar-nos d'aquesta manera, com aquell que va a Lourdes i es creu que millorarà dels seus mals. És un efecte placebo, i només el pensar que fa alguna cosa ja ajuda i ens fa sentir millor. Ara mateix no em venen casos al cap, però sí, és del tot cert el que dius, menystenim els motius reals i posem la importància en alguna ximpleria, però és que tothom necessita creure en alguna cosa.

    ResponElimina
  2. Vista la conseqüència triem la causa que millor ens va per explicar-la i moltes vegades com més increïble sembla més ens la creiem.
    M'han vingut al cap els mediums, parapsicòlegs i similars. Suposo que recordareu a l'Uri Geller que doblegava culleres amb la ment, deia que ho feia gràcies als seus "poders" però si algun dia li donaven culleres que ell no havia pogut manipular abans i per tant no se'n sortia aleshores deia que alguna cosa li interferia la ment i ja està. En lloc de veure que només era un mag molt bo, la gent va preferir creure que ho feia PERQUÈ tenia poders i l'home es va fer milionari.

    ResponElimina
  3. diuen que hem de defensar aquest Estatut perquè és el que va votar el poble de catalunya. És que teníem cap altra opció? És que ens van posar davant uns quants estatuts i vam escollir aquest?
    Obliden que l'Estatut que vam votar ja havia estat manipulat i retallat a les Corts?
    Que ens deixen escollir d'una vegada, el que realment volem!

    ResponElimina
  4. cada època té els seus perquès i troba absurds els d'un altra època, per què? potser perquè els perquès són tan relatius i subjectius que se'ns fonen a les mans. La ciència tot i els sus grans avenços els quals mereixen respecte, tampoc crec que tingui la resposta a tot.
    Res pot tenir la resposta a tot....em sembla...

    ResponElimina
  5. Hola Carme, un dels perquè, que més em ve a la memòria és el que va dir en Montilla després de les últimes eleccions, que amb tanta abstenció va dir: Els que no han anat a votar és PERQUÈ ja estan conforme en com fem les coses, no m'ho invento, ho va dir així... N'hi ha tota una col·lecció. En Maragall després del refèrendum sobre l'estatut, va dir: que havia estat un error votar que sí, el que no va dir va ser el perquè...

    Una abraçada perquè sí.
    onatge

    ResponElimina
  6. M'has fet recordar una cosa que vaig llegir: el cel no és blau perquè tinguem molta aigua sinó que veiem el mar blau perquè el cel és blau. I el cel és blau perquè els rajos blaus i violetes (de tots els altres colors que formen la llum blanca) són els què més es dispersen al xocar amb les partícules de l'atmosfera.

    He crescut enganyada!!! mecatxis!

    http://www.astrogea.org/divulgacio/cel_blau.htm
    http://www.absurddiari.com/c/llegir.php?llegir=llegir&ref=1694

    ResponElimina
  7. En record d'Ovidi Montllor, "perquè vull" :

    Plovia, aquell dia, Perquè vull!
    Perquè tinc ganes que plogués!
    Sortia ella de casa. Perquè vull!
    Perquè tinc ganes que sortis!
    Tenia jo un paraigua. Perquè vull!
    Perquè tinc ganes de tenir!
    Vaig dir-li de tapar-la. Perquè vull!
    Perquè tinc ganes d'ajudar!
    Va dir-me: Encantada! Perquè vull!
    Perquè tinc ganes d'encantar!
    Va arrapar-se a mi. Perquè vull!
    perquè tinc ganes d'estimar!

    No he posat la lletra completa perquè vull, perquè el correu de la Carme es col·lapsarà.

    Qui la vulgui sentir completa:
    http://www.youtube.com/watch?v=xdGd7fKq950&feature=related

    ResponElimina
  8. Seria incapaç de triar-ne un de tants que n'hi ha. De fet, crec que la pregunta s'hauria de fer a l'inrevès...

    ResponElimina
  9. de noia de la pedra en conec una! sempre porta una pedra (no recordo quina) perquè li ha de portar sort.... xò no sé jo.....

    molt bon post!!!!

    ResponElimina
  10. Gràcies a tots, per les vostres aportacions,

    Xexu, pot ser una ximpleria o una cosa intencionad a també!

    Mc, ja me'n recordo ja de l'Uri Geller!

    Tens raó, Jesús!

    lolita, mai no tindrem totes les respostes, segur!

    onatge, ja recordo que ho va dir així, ho recordo perfectament. És un bon exemple!

    Mecatxis, filadora! Un altre vbon exemple d'una creença incerta!

    Rafel, ja tens raó, ja, el meu correu ha esta t apunt decol·lapsar-se aquest dies... ara, però, reposa tranquil! Au! ara que hi sóc!

    Vida un altre dia provaré de fer la pregunta a l'inrevés. :)

    rits... jo tampoc ho sé...

    ResponElimina
  11. A mi se m'acut el perquè d'un invent com el de la dinamita, destinat a ser utilitzat a la mineria, per va acabar servint als senyors de la guerra?...

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari