dimecres, 24 de març del 2010

Manipulacions del llenguatge IV - Mentir sense mentir

Tots  sabem que la  publicitat,  sovint menteix  descaradament,  però  com que  això  a vegades  pot  tenir  limitacions  legals,  la  publicitat també  menteix   sense mentir,  o sigui donant  a entendre.  Poden no dir  cap mentida  però ens  deixen  que la pensem. Es pot fer de moltes  maneres:

1.-  Dir  una informació  que  en  suggereix  una  altra  que  podria  ser  útil,  però  que no la diuen  i la que diuen no  serveix  per  a  res.

Per  exempre  hi ha  productes  cosmètics  que  diuen:

"Sotmès  a tests  de laboratori"

No diuen el resultat  d'aquests  test,  ni diuen  que han estat  aprovats i acceptats   pels  tests  de laboratori. Només  deixent  que  ens  ho pensem.

2.- Dir  la paraula  clau,  encara que  no sigui  utilitzada  de  la manera més  pròpia

"Amb gust  de xocolata"

Quan un producte  diu que  té  gust  de xocolata,  no diu pas  que  sigui  de xocolata  i habitualment  no  ho és,  però  la paraula  xocolata  és  més  potent  que la resta de l'expressió.

3.-   Altres  cops  anuncien propietats  generals,  com si fossin  especifiques de la marca  anunciada.  
"Aigua  Diurètica"

Totes  les  aigües  són  diurètiques

4.-  Anunciar  que un producte conté  alguna substància,  encara que  sovint  aquesta  substància  no sigui  ni  favorable  (i esperem que no sigui perjudicial)  per  a la  salut.  Poso  un exemple  inventat,  per no dir marques,   imagineu una crema  que  diu:

Conté  "estracte d'ala de papallona  blava". 


I  la conté...  només  que  ningú  no sap perquè,  ja  que no té  cap mena  d'efecte  sobre la pell,  només per  diferenciar-la  de  les  altres i  per fer-nos  creure  que  deu ser  bo,  ja  que  ho diuen. 





Quan escrivim i no estem fent  publicitat...  també  mentim sense mentir,  però  aleshores  és molt  diferent.  Aleshores  són recursoso literaris  que fan que el lector  pugui   acabar d'imaginar.

Donar  una  informació  que  en suggereix  una altra que  no donem,  podria  ser:


"Quan el  va veure  a punt  de passar per la porta,  la seva expressió  va canviar totalment..."

No diem  com  va canviar,  deixem  que se suposi...  No sé  pas  si ens  els altres  casos es pot  aplicar  tant  exactament.   Em sembla  que en el darrer cas...  posar  coses  que no serveixin per  a res,  pot  aconseguir  fins  i tot   algun text  carregat  de màgia.

26 comentaris:

  1. Justament anava pensant el que dius al final. Les paraules que fem servir són màgiques, i rere cada frase s'amaga molt més que el que hi posa. Com a mínim, amaguem tant com diem. Jugar amb el llenguatge és magnífic. Dius sense dir, no dius per, precisament, dir alguna cosa. En dius una però vols dir una altra cosa... ja no parlem de metàfores! M'encanta jugar amb la llengua, i estic content de fins i tot sortir-me'n algun cop.

    Ara, quan aquesta propietat tan maca que té la llengua es fa servir per una cosa tan baixa i tan bruta com la publicitat, per mentir i enganyar, és una arma de doble tall, és clar.

    ResponElimina
  2. La veritable resposta la tenen els politics que son capaços de parlar sense parar més d'una hora sense treure aigua clara.
    El que estar clar es que la manera de dir les coses canvien molt els resultata

    ResponElimina
  3. el pa de cada dia a la televisió i a la ràdio.
    El poder de la paraula i el poder d'escoltar i entendre. Quin és més poderós?

    ResponElimina
  4. I també pot passar que allò que un dia es diu i sembla una veritat, en el transcurs del temps es transformi en mentida.
    Parlar és molt fàcil, Carme. El que és difícil és callar per evitar mentir.

    ResponElimina
  5. Hi ha una frase que sempre he trobat curiosa:

    Després d'un temps sense veure's o sense parlar, uns amics o una parella, l'un li diu a l'altre:

    "No saps com t'he trobat a faltar!"

    Doncs no, no ho sé... si us plau, digues-m'ho: molt? poc? gens?

    Una altre:

    "ells dos tenien una relació molt especial"

    Com d'especial? bona? dolenta?

    CARME!! M'ENCANTEN AQUESTS POSTS TEUS!! :-))

    I això de l'ala de papallona blava!! jajaja és ben bé així!! ;-))

    ResponElimina
  6. "Magdalenes a l'estil de l'avia"

    "Caldo casero"

    A veure, com era "l'estil de l'avia"? això implica que són bones? jajaja i si l'avia no sabia cuinar? i això del caldo casolà em fa molta gràcia... no hi ha cap caldo casolà que s'assembli!! :-))

    ResponElimina
  7. un bon apunt! :) fet i fet també ho fem nosaltres a l'hora d'escriure no? :)

    ResponElimina
  8. Suc de taronja natural....? hi ha usos bons i usos no tan bons del llenguatge ...en literatura, en poesia la manipulació del llenguatge ens fa arribar a belleses...i en teràpia poden arribar a curar...
    M'encanten aquests apunts Carme !!!

    ResponElimina
  9. Suggerir, més que no dir directament, és importantíssim en literatura, sobretot en poesia. I potser també forma part de l'erotisme...

    ResponElimina
  10. Mira, anava a dir el mateix que ha dit Novesflors. Suggerir és molt millor que dir. El text és més ric, encara que no ho sembli. Donar pas a la imaginació!

    ResponElimina
  11. El llenguatge publicitari pot ser enganyós per tal d'aconseguir els seus objectius.
    I si nó fixeu-vos en l'anunci de la campanya de primavera d'uns importants magatzems:
    "Il pericolo número uno la donaaaa ..." Ja! Ja! Ja! quina por.

    Bona tarda Carme.

    ResponElimina
  12. "Il pericolo número uno la donaaaa ..."

    El meu marit la va cantant tot el dia!! :-DDD

    ResponElimina
  13. Quan hi ha pedregada la fruita només la poden portar per fer sucs, quan llegeixo la seva publicitat diu: feta amb les millors fruites, seleccionades, bla, bla, bla...
    No podrien dir: anyada de la pedregada de Mollerussa del 2008 i llestos?

    PD L'extracte d'ala de papallona et dóna ales?

    ResponElimina
  14. Publocitat, noticies massas enganys.

    ResponElimina
  15. M'ha encantat aquest apunt pel que té de reflexió sobre aquesta eina meravellosa que tenim de la paraula. Bona ressenya i he gaudit molt amb els comentaris també.

    ResponElimina
  16. Les paraules tenen molt de joc, ens poden divertir per també poden fer molt mal.

    ResponElimina
  17. Molt interessant el teu escrit Carme. Quan passa el que tu descrius en temes de menjar o política, jo dic que és una MANIPULACIÓ. També passa en religió... Estem més manipulats que mai.

    Una abraçada de les de sempre.
    onatge

    ResponElimina
  18. Carme, tu com a publicista no tindríes preu...
    Et felicito per aquest apunt tan ric.
    Isabel

    ResponElimina
  19. M'ha encantat el post. Jo afegiria una altra d'aquestes mentides:
    -Comparar-se amb una altra marca per enaltir propietats sense ni tant sols dir el nom de l'altra marca. Per exemple:
    "...amb aquesta marca podrà estalviar el doble que amb la marca més venuda actualment..."
    (pensant-t'ho bé també la podríem incloure al primer grup, però trobo fatal que s'esgarrapin uns als altres!)

    Suggerir m'agrada, sempre que no estigui lligat a l'engany!
    1 pató!

    ResponElimina
  20. Molt bon post amb reflexió i somriure inclòs.... M'identifico amb el que ha dit també en XeXu.... La propera vegada que compri una "crema" miraré si duu ales blaves de papallona :) Un dibuix molt maco.... Petons!

    ResponElimina
  21. I caiem al parany, perquè sinó no utilitzarien aquestes tècniques! Està molt bé aquesta reflexió i adonar-nos dels jocs de paraules que utilitzen els sentiments, les emocions o les sensacions per fer-nos caure!

    ResponElimina
  22. Carme? Estàs bé? No has publicat!

    ResponElimina
  23. molts bons, els exemples que ens aportes.

    El món de la publicitat ja va xdeixant de ser un art (per passar a ser un "vendretruites")

    ResponElimina
  24. doncs si. La gràcia és que deixen a la nostra imaginació el que volguem entendre,..xo com que estem tan estandaritzats, ja se suposa cap on anirà el nostre pensament.

    hi ha recursos que no tenen fi! siguin literaris o publicitaris!

    ResponElimina
  25. El llenguatge té allò que denominaríem "dobles lectures", on la oratòria és el secret de totes les coses.

    M'he adherit al teu blog, espero que també t'interessi el meu.
    Salutacions, i feliç pasqua.

    >Jordi Cirach

    ResponElimina
  26. Moltes gràcies a tots pels comentaris, heu anat completant el post de la millor manera possible. L'exemple que ha posat l'Assumpta em sembla molt encertat per separar aquest tema de la publicitat.

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari