dimarts, 15 de juny del 2010

Manipulacions del llenguatge VII - generalitzacions

Molt  sovint  utilitzem  les  generalitzacions  per  ser  més  convincents  en allò  que diem.

Les paraules,  sempre,  mai,  tothom,  ningú,  tot,  res...   s'utilitzen sovint  inadequadament.  

A vegades  es  pretèn simplement  convèncer,  però  sovint  també  tenen  efectes dolents  per  a les persones.

"Sempre  s'ha  fet  així"   "Sempre  fas  igual!"  

"Tothom hi va"   "Ningú  no acceptaria  una cosa  així"

"Tot  ho faig  malament"  "Res  no em surt  bé"

No  negaré pas  que  les  frases  són més  impactants si les generalitem  i  els donem   aquest  tipus de contundència,  el problema  és  que,  poques  vegades,  aquestes frases són veritat. Totes  les  frases  d'aquí  dalt es  podrien  canviar  per  dir  les  coses  de manera  més  exacta.


Quan diem  "Sempre  s'ha  fet així"  generalment  volem dir  que  nosaltres  ho hem vist  fer  així,  que nosaltres  acostumem  a fer-ho així...

Quan diem  "Sempre fas  igual"  volem dir  que  sovint  o   que moltes  vegades  fas  això  que acabes de fer,  moltes  més  vegades de les  que voldríem,  això  sí!  I per  això  ens sembla que és  "sempre"

"Tothom hi  va"   vol dir  que  hi va  molta gent  o  prou  gent  perquè  nosaltres  també  tinguem interès  en anar-hi. 

Però  m'interessa  portar-ho  al pla  personal.  Amb  nosaltres  mateixos  sovint  generalitzem  excessivament  i  no ens  fem cap favor.

"Tot  ho faig  malament" "Sóc  incapaç  de  fer  res  bé"  "No em surt  res  bé"  ho diem  alguns  cops   quan    tot  just  si  ens  han sortit  un parell o tres  de coses  malament,  o  alguns  cops  ho  diem a la primera  que  ens surt malament.  I  aquesta frase ja  desanima. Potse r quan  més necessitaríem  animar-nos i  agafar confiança  en nosaltres  mateixos.


Sovint  em trobo  davant  de persones  que  m'expliquen  com se senten  i fan un munt  de generalitzacions,  que  jo  miro  de desmuntar  a base  de preguntes concretes...   i aleshores  intento  refer  la formulació  d'una manera  no tant  generalitzada.   A  vegades,  aquestes  persones es sorprenen  en veure  que la nova  formulació  és molt  més  exacta  i molt  menys  negativa  que  la  que  ells  feien al començament.


Una  altra  manera  de generalitzar  és parlar  en plural en comptes de  parlar  en singular.  "Els  homes..."     "Les  dones...  "quan volem parlar  només  d'un home o d'una dona  en concret.   

23 comentaris:

  1. Una vegada, en un acte festiu on hi havia molta gent, un xiquet d'uns quatre o cinc anys demanava a sa mare un globus. L'argument que utilitzava era: "Tots tenen un globus"; vaja, imagineu la tonadeta amb una càrrega de dolçor d'aquelles que convencen les mares -i ací utilitze jo també el plural col·lectiu-. Bé, jo mirava i per damunt de la munió de caps de la gentada només veia un parell o tre de globus més.
    Potser que aquesta forma d'utilitzar el col·lectiu ja l'aprenem des de petits perquè ens dóna resultat.
    Salut i Terra

    ResponElimina
  2. S'ha d'afegir aquí el nostre tremendisme i la nostra capacitat d'exageració. Generalitzem, però perquè tot el que ens envolta ens sembla el més important i impactant. Una cosa dolenta és la més dolenta de totes. Ens omplim la boca amb afirmacions categòriques, em sembla que ningú se'n salva, però només ens cal parar un moment a pensar per veure que no estem sent justos amb la situació. De vegades també ens cal una empenteta per veure-ho, és clar.

    ResponElimina
  3. Generalitzar al parlar sobre un tema, és una manera de fer que em molesta molt quan ho sento d'alguna persona!!
    Gairebé sempre ho sento per destacar negativitat (potser el mateix si fos per parlar de coses positives igual no me n'adonaria).
    Molt bones aquestes apreciacions que fas sobre el llenguatge!!...I aquestes en concret penso que totes van dirigides a veure-ho tot amb més positivitat, no cal que ens ho inventem, existeix i bona falta fa que ens n'adone'm.
    Molt bona aquesta reflexió que has plantejat, per començar el dia!!
    Una abraçada.

    ResponElimina
  4. Aaaai!! Aquest m'agrada molt!! que jo sóc experta en desmuntar generalitzacions... Això si que se'm dóna bé ;-))

    Hi ha persones que, perquè estan cansades, perquè l'estrès de la feina els aclapara... per la causa que sigui, tenen tendències a veure-ho tot d'una forma pessimista...

    Jo penso que quan algú em diu "és que tot em surt malament" en el fons m'està dient "si us plau, recordem coses que m'hagin sortit bé"... i si ho faig, funciona i s'animen :-))

    ResponElimina
  5. Hi ha una cosa que potser hi està una mica relacionada, que són les exageracions...

    "No hi ha cosa que em molesti més que aquests cops de porta que dóna el veí quan surt de casa"

    Aquesta la faig jo jajaja cada vegada que una cosa m'empipa, per poc important que sigui... "és que no hi ha cosa que em molesti més que..."

    :-))

    ResponElimina
  6. Moltes vegades exagerem perquè ens facin cas.

    Salut!

    ResponElimina
  7. No hem de generalitzar, perquè ens equivocarem. I quan generalitzem, si no ho podem evitar, hem d'avisar que ho estem fent o que en tenim la intenció.

    *Sànset*

    ResponElimina
  8. En realitat totes les generalitzacions són equívoques , ni dues gotes d'aigua són iguals..
    i el llenguatge com ja sabem ens para trampes..

    ResponElimina
  9. Depén de la situació i el moment posem més èmfasi en les paraules per aconseguir el que realment volem

    ResponElimina
  10. Hola guapa!
    M'encanta aquesta secció.
    Jo penso que moltes vegades generalitzem perquè volem que la nostra opinió sigui rebuda com a absoluta.
    M'agrada el comentari de l'Assumpta quan diu que busca què li estan dient realment quan algú li parla amb generalitzacions.

    "Sempre s'ha fet així" jo interpreto un "no ho sé fer d'una altra manera!"
    "Sempre fas igual": "no m'agrada com ho fas"
    "Tothom hi va": "hi vull anar"
    "ningú no acceptaria una cosa així": "jo no ho accepto"

    Però amb les frases "tot ho faig malament" o "res em surt bé" penso que es diuen esperant ànims i recolzament.

    1 abraçada!

    ResponElimina
  11. controlar això en diuen PNL no?
    Les generalitzacions no són bones, ens allunyen del problema present.

    ResponElimina
  12. quanta raó tens!

    (en tens molta, però no tota, ep!, no generalitzem) ;)

    ResponElimina
  13. La manera en què utilitzem el llenguatge configura realitats i estableix criteris...Llegint les diferents frases que ens mostres, m'adono de la importància de tenir cura en la manera d'expressar-nos.
    Pel que fa a les expressions que avui dia haurien de considerar-se obsoletes, crec que hauríem de fer l'esforç d'erradicar-les...La marca de l'esclau és parlar la mateixa llengua que l'amo...

    ResponElimina
  14. De fet , Carme, darrere de les generalitzacions que fem en el llenguatge el més fotut és que les fem amb el pensament ....costa molt de vegades no caure en les generalitzacions...però és un plaer anar-les desmuntant quan en som conscients ....

    ResponElimina
  15. Sempre fas igual és una frase que la meva dona em repeteix tot sovint.
    Ser constant és una virtut, oi? :)

    ResponElimina
  16. Jo en faig servir moltes d'aquestes frases. Fins i tot n'estic cansada...
    Miraré de variar. Paraula!

    ResponElimina
  17. Generalitzem per a no particularitzar.
    I això és per ignorància o vergonya d'expressar el que sabem o sentim.
    Bé .. no sé si s'ha entès res del que volia dir però és igual.

    Que tinguis un molt bon final de tarda Carme.

    ResponElimina
  18. Generalitzacions i retòrica, potser tindríem que posar més atenció en el que volem dir, abans de xerrar sense sentit.
    Un post interessant i que convida a la reflexió. ^_^

    ResponElimina
  19. Trobo molt encertades les interpretacions que fas d'aquestes generalitzacions, i també les de l'Assumpta. Jo diria que ens costa sortir de nosaltres mateixos, ens costa prendre perspectiva i interpretem els sentiments dels altres sota el nostra prisma. Això ens impedeix escoltar i tenir empatia. Tampoc prenem perspectiva per sortir del moment present quan ens flagel·lem amb "Tot ho faig malament", "no me'n surto [mai]", etc.

    ResponElimina
  20. Ja et ben asseguro, Francesc que sí que l'aprenem de ben petits i sovint dóna resultat, però fins a unc ert punt, si ens passem, pot ser comtraproduent.

    Xexu, tens raó una mica de reflexió amb empenteta o sense ens va molt bé per evitar d'exagerar.

    Montse, sí que a vegades molesta, per exagerat i per fals i per injust... si és en positiu no fa tant mal.

    Farien falta moltes Assumptes, que ens anessin recordant les coses que ens han sortit bé! Gràcies guapa! I sí aquest tipus d'exageracions tene molt de generalització o s'assemblen.

    Montse, tens raó, i el pitjor de tot és que a vegade s funciona i aleshores exagerem cada cop més i al final sens e saber perquè deixa de funcionar... simplement n'hem fet un gra massa.

    Sànset, jo m'hi trobo molt d cops que generalitzo massa i me n'adono i aviso "Ja sé que no es pot generalitzar..." i aleshores filo una mica més prim.

    Trampes del llenguatge, lolota, i tant!

    Garbí, si ho sabem utilitzar bé, no deixa de ser una eina! però alguns cops fa més mal que bé.

    Molt bé, filadora, les teve s versions són molt encertades! :) Petonets.

    Exacte, estrip, PNL! Molt bé!

    Arare, gràcies, un joc d'idees molt encertat! ;) Petonets que naveguen...

    Pilar, jo també trobo important tenir cura del llenguatge. Gràcies guapa!

    Elvira, aquest que apunte s tu és el problema real. El pensament i el llenguatge es potencien l'un a l'altre, si ho diem així ho creurem així.

    Je, je, je... Óscar! Ser constant en el teu bon humor és una virtut sense cap dubte. Li fas llegir el meu post? ;)

    Anna, doncs mira, si en tens ganes... per què no canviar una mica?

    Pere, t'he entès perfectament. Crec que ho has explicat molt bé i en molt poques paraules! Gràcies, em sembla una bona aportació.

    Gràcies, Perdició!

    Gràcies pel teu comentari, Llaudal, com una mena de resul o conclusió.

    ResponElimina
  21. hehehe Em fa molta gràcia perquè un professor ens ho va comentar al postgrau de correcció lingüística que vaig fer. Una generalització moooooolt típica, i que com que treballo amb la llengua he sentit moltes vegades, és allò de l'«Això no ho diu ningú» o «Això ho diu tothom», en català. La meva resposta és: «N'estàs segur que no ho diu cap (o ho diu cadascun) dels 11 milions de parlants del català que hi ha? Has parlat amb cadascun d'ells?»

    Crec que en aquests casos, com diu en Pere, generalitzem per ignorància. I si ningú no ens contradiu, quedem ben contents! :/

    ResponElimina
  22. Molt bona aportació, Núr! Els teus exemples estan molt bé!

    Gràcies, un petó!

    ResponElimina
  23. M'ha encantat aquest post, Carme, perque les generalitzacions són una de les coses que més miro d'evitar (tot i que de vegads hi caïc; de vegades, fins i tot, diria que és impossible no fer-ho). Però el punt de vista que exposes és molt interessant.

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari