dilluns, 28 de juny del 2010

20 anys sense Pedrolo

El dia  26  de  juny,  o sigui  fa  un parell  de dies,  va  fer  20 anys  que  Manuel de Pedrolo  va morir.

No  havia recordat  la data i faig  tard.  Però  no puc passar  sense  homenatge  al meu  autor  preferit. Un homentage  petit  i una mica estrany.

He agafat  la  llista  d'obres  que  ha 
posat  la  Júlia  de  La panxa  del bou i he  anat recordant quantes  n'havia  llegit.

Ja sabeu que jo sóc  apassionada de Pedrolo. Jo en tinc  trenta  i tants  a casa,  però  a  més  a més hi  havia  els del meu pare,  i  d'altres  que m'havien deixat.  M'he  quedat  sorpresa  de recordar  tot el que he llegit  d'ell  i us  he de dir que  mai no n'he tingut  prou.  Si  ara  mateix  en tingués  al davant algun que no he llegit  el llegiria  immediatament  i fins i  tot  el  rellegeixo  a  vegades.

I em copio  les paraules  d'onatge:


Pedrolo,  ara i sempre.

1.- Si em pregunten responc
2.- Els  elefants  són contagiosos
3.- Contes i narracions.  (eren 5  volums  que la meva tieta  m'anava deixant.  No sé  si els vaig  acabar  tots,  però un parell  o  tres  segur que si)

4.- Aquesta  matinada i potser per sempre.
5.- A casa  amb  papers  falsos
6.- Múltiples notícies de l'Edèn
7.- Disset contes i una excepció.  
8.- Obres púbiques.   
9.- Doble o res.   
10.- Cendra per Martina.   
11.- Joc brut.  
12.- Elena de segona mà.   
13.- M'enterro en els fonaments.   
14.- Totes les bèsties de càrrega. 
15.- Un camí amb Eva. 
16.- Falgueres informa.  
17.- Mossegar-se la cua. 
18. Se'n va un estrany.  
19.- Un amor fora ciutat. 
20.- Situació analítica. 
21.- Des d'uns ulls de dona. 
22.- Unes mans plenes de sol.  
23.- Cops de bec a Pasadena. 
24.- L'ordenació dels maons.  
25.- Mecanoscrit del segon origen.  
26.- Algú que no hi havia de ser. 
27.- Acte de violència. 
28.- Milions d'ampolles buides.  
29.- Procés de contradicció suficient. 
30.- S'alcen veus del soterrani. 
31.- Tocats pel foc. 
32.- S'han deixat les claus sota l'estora. 
33.- Trajecte final. 
34.- Les fronteres interiors. 
35.- Cartes a Jones Street. 
36.- Anònim (1 vol.)  (eren 3  i jo em vaig  encallar  aquest  cop  i no vaig  seguir) 
37.- La nit horitzontal.
38.- Baixeu a recules i amb les mans alçades. 
39.- Successimultani. 
40.- Apòcrif u : Oriol. 
41.- Exemplar d'arxiu, únicament persones autoritzades. 
42.- Apòcrif dos : Tina. 
43.- Apòcrif tres : Verònica. 
44.- Apòcrif quatre : Tilly. 
45.- Crucifeminació. 
46.- Tot o nul. 
47.- Tants interlocutors a Bassera. 
48.- Obra poètica completa
49.- Darrers  diaris inèdits.- 1988-1990. 
50.-Diari 1986.  
51.-Dietari 1987. 
52.-Homes i No.

53.- la creació de la realitat, punt i seguit
54.- Caus a cada cantonada

Qui  m'ha  fet  memòria:
En primer lloc  onatge   que  ha posat  un  recordatori  a la  seva barra  lateral
Després, en  Gabriel  en va  fer  un escrit,    aquí, i  em va  enviar  a  ca  
La  Júlia de la Panxa del bou  que  ja en porta  un  i dos  i pensa  continuar
i  finalment  Francesc  Puigcarbó  també  el recorda.

Citació:
"Val la pena de lluitar.  És  a dir, l 'únic  pel que val la pena lluitar  és per  la utopia.  Allò  que  avui dia és  utopia  potser  el dia de  demà  no ho serà. De totes  maneres,  no tenim res  més.  Som catalans,  som ciutadans  dels Països  catalans. Si deixem perdre'ns  això,  ho perdem tot.  Al menys  com a col·lectivitat.  Som un poble  colonitzat."

Manuel de Pedrolo.  Entrevista  del  "Vosté  pregunta"  de  Joaquim  Mª Puyal

31 comentaris:

  1. M'alegro que funcioni aquest efecte encomanadís dels blogs!!!

    ResponElimina
  2. He llegit tots aquests títitols i els tinc. Un escriptor de capçalera. Gran persona i honest amb el mateix i el seu país. Però la integritat està mal vista per les institucions... Ja ho he dit alguna que altra vegada: Ara es fan homenatges i s'editen llibres d'algú que només ha fet un esternut, però es clar ho fa sota el barret d'un par -la separació és voluntària- tit... Coses de la democràcia. Pedrolo ARA i SEMPRE.


    Una abraçada Pedroliana.
    onatge

    ResponElimina
  3. M'en recordo de veur'el baixar pel carre Bailen a l'altura de Valencia taciturn , amb el cigarret penjant,
    ja devia estarmalalt per que no gaire temp mes tar4d ja vaig sabre que era mort... Lo Pujol li va fer un funeral de tercera , a França fora una gloria nacional ací no sabem qui és per que no l'ha llegit ningú. (car som un pou a dins d'unaltre pou) Joan Barcelò. Ell si!

    ResponElimina
  4. Queda sobradament demostrat que t'agrada pedrolo, malgrat que hauràs de rellegir.

    ResponElimina
  5. Quan, de petit, em vaig llegir el seu "Mecanoscrit" em vaig quedar enganxat. Tan enganxat que és el llibre que recomano sempre a qui vol començar a llegir.

    *Sànset*

    ResponElimina
  6. Júlia, sempre acaba funcionant en una mesura o altra. Gràcies! Jo et vaig trobar a Nàufrag i obrer.

    Gràcies, a tu també, onatge, la veritat és que el teu Pedrolo a la barra lateral va ser el primer que vaig veure a la catosfera. Una abraçada Pedroliana!

    Ja tens raó, ja, Miquel Àngel, devem ser quatre gats que l'hem llegit... és una llàstima, hi ha molt més Pedrolo que el Mecanoscrit del segon origen... tot i que he de mdir que a mi fins i tot aquest em va agradar.

    garbí, de fet sempre l'he rellegit, fins i tot quan vivia, i n'anava llegint de nous, jo ja el rellegia.

    Sànset, jo el Mecanoscrit el vaig llegir ja de "gran" era jove, però no nena ni adolescent. A mi també em va agradar molt

    ResponElimina
  7. Només m'he llegit uns pocs de Pedrolo( l'inevitable Mecanoscrit....; Acte de violència, Joc brut, Amor fora ciutat....i tinc el volum dels Vint-i-vuit Contes pera encetar...) em sumo a l'homenatge també tard....Sens dubte un escriptor d'un amplíssim registre.....

    ResponElimina
  8. Ostres, doncs jo de Pedrolo poca cosa he llegit.
    Marxo que em fa vergonya...
    Bon dia, maca!

    ResponElimina
  9. vaja! reconec que tinc una mica descuidada la meva "mania" de recopilar-ne els títols, la teva llista m'anirà de fàbula! :)

    ResponElimina
  10. Un amplíssim registre, Elvira! per ami inesgotable.

    Anna, mai no és tard!

    Clídice, doncs... a veure si coincidim! :)

    ResponElimina
  11. Pedrolo és un dels meus autors preferits, el seu estil (o millor dit estils perquè ha tocat infinitat de gèneres) el fa un dels millors escriptors catalans i fins i tot mundial, diria jo.

    ResponElimina
  12. Carme! ets una devoradora de llibres! uauuuu! jo m'he llegit Mecanoscrit del segon origen, Joc brut i Mossegar-se la cua. M'en recomanes un altre? ja sé que potser t'agraden tots, però decideix-ne un i serà el pròxim que em llegiré!
    Patonàs!

    ResponElimina
  13. Com sabeu, continuaré la sèrie dedicada, ep! I també penjaré el que trobi en video.

    ResponElimina
  14. Mc, totalment d'acord, un dels millors, d'aquí i de tot el món! M'encanta trobar gent que se l'etimi tant com jo! :)

    Filadora, se'm fa difícil recomanar-te'n un de sol... me'n deixes dir-te'n com a mínim 3 om 4?

    Els meus preferits són els Apòcrifs, els 4: Oriol, Tina, Verònica i Tilly. Però com que això és molt i no pretenc agobiar a ningú, te'n recomanaré dels que es poden llegir individualment:

    Unes mans plenes de sol
    Succesimultani
    Situació analítica
    Acte de violència (que no és gens violent)

    i paro, paro... :)

    Júlia, avui m'he mirat els teus vídeos, gràcies! Tornaré a passar!

    ResponElimina
  15. Vaig llegir el mecanoscrit i els elefants són contagiosos... poca cosa donat la seva immensa producció..
    Em sumo a aquest homenatge tan merescut!

    La foto mmm quin mar!

    ResponElimina
  16. Un homenatge molt merescut. Almenys, a ell, sí que els mitjans li han dedicat algun temps als telenotícies. Massa poc, però, per una persona que va saber reflectir la realitat tant i tan bé.

    ResponElimina
  17. No podia faltar, el teu homenatge i el teu dibuix. Molt bonic.

    ResponElimina
  18. A mi em sembla que és un autor oblidat. A lleida, els diaris n'han parlat aquests dies i han recordat la seua obra. Però, els seus llibres no estan presents a les llibreries i fóra del Mecanoscrit, la seua obra -nombrosa- és poc coneguda. A mi m'agrada molt Tocats pel foc. Gràcies per aquest record i per aquest dibuix tan xulo que has fet.

    ResponElimina
  19. Gràcies, lolita, em sap greu no haver-hi pensat a temps i no haveral menys intentat muntar un homenatge blocaire com cal.

    Albert, massa poc, massa poc...

    Noves Flors, gràcies maca!

    Massa oblidat, kweilan, jo he buscat obra seva molts cops, durant molts anys en moltes llibreries i biblioteques... (les que em queden més a prop, no he anat a les macrobiblioteques, això no!) Gràcies a la bibilioteca de Sant Cugat vaig poder llegir la seva poesia, però cap ni una novel·la de les que em falten. Tocats pel focmma mi també m'agrada molt. I les que he recomanat a la Filadora, són uns dels meus preferits, però en general m'han agradat la majoria. Acabaria abans dient els que no m'han agradat tant, que són molt poquets. :)

    ResponElimina
  20. Bé jo amb prou feines arribo a la meitat d'aquesta llista.
    El Mecanoscrit del segon origen el trobo imprecindible per adolecents o pre, i amb els anys seguir-lo rellegint.
    Acte de violència potser va ser el que més em va agradar.
    PD. En aquest llistat no he vist Cròniques colonials i tampoc la trilogia Els quaderns d'en Marc que em penso se li van atribuir a ell.

    ResponElimina
  21. Doncs jo trobo que la meitat ja és molt... no tothom ha de ser tan fanàtic com jo :) Acte de violència em va agradar molt, també. I he de dir que no són a la llista perquè no he llegit ni les Cròniques colonials, ni els Quaderns d'en Marc, que si que se li van atribuir a ell. I vaig badar a l'època perquè encara no ho sabia que eren d'ell. ... què hi farem! Els llibres els treuen de circulació tan aviat!

    ResponElimina
  22. desconeixia completament aquesta cita, i avui i ara amb la sentència, més que mai!

    una abraçada!

    ResponElimina
  23. Gràcies Carme!!!
    Demà aniré a la biblioteca!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  24. Un gran homenatge molt merescut.

    Salut!

    ResponElimina
  25. Carme, si em permets, ara m’ha vingut a la memòria, que la única vegada que he estat al camp del Barça- no m’agrada gens ni mica el futbol, si ja ho sé que sóc rar-, va ser amb motiu de la llengua catalana... Va ser una crida que deia Quan cal hi som tots! I tinc el llibre de recordatori de Manuel de Pedrolo. La Crida i el Llibre són de l’any 1981. L’esmentat llibre va ser editat per DIÀFORA.
    QUAN CAL HI SOM TOTS! Llibre col•lectiu d’urgència en defensa de la nostra llengua. Està escrit a la segona pàgina del llibre.
    En fi, ara m’ha vingut... i he volgut traspassar-ho a casa teva.

    Una abraçada Pedroliana.
    onatge

    ResponElimina
  26. rits, l'he escoltada avi mateix del vídeo del programa que ha posat la Júlia de La panxa del bou. Encara és tan actual!

    De res, filadora, ja m'explicaràs!

    Gràcies, Montse!

    onatge, jo no hi vaig ser... però no deixa de ser el record d'un moment i d'una època que jo també vaig viure. Gràcie s per la informació.

    ResponElimina
  27. Carme,
    m'has deixat impressionada...Jo vaig llegir-lo a l'adolescència, però tres o quatre llibres. Tot i aquesta misèria de lectura, sempre l'he tingut com un escriptor que em va atrapar i va despertar el meu gust per la literatura.
    Ben oblidat com està...m'agrada que sigui despertat de nou amb aquests homenatges i recordatoris-reivindicatius tan macos.
    Gràcies per apropar-nos-el de nou.
    Ja me'n deixaràs algun, quan trobi forat per la immensa llista dels pendents.
    Una abraçada!

    ResponElimina
  28. Fanalet, jo sempre he estat força exagerada i en Pedrolo em va agafar molt fort. Vaig arribar a preocupar el meu pare... que creia que no llegia res més ... :)

    I realment és una excepció en els meus hàbits lectors, no he llegit tantes obres de cap altre autor.

    Doncs si trobes algun forat per llegir-ne alguns, ja saps que estan a la teva disposició!

    ResponElimina
  29. Moltíssimes gràcies per la teva felicitació.
    La meva adreça de correu és "pensionlola" però no se com funciona el camí o itinerari de poemes.
    De totes maneres estic preparat per al que calgui ...

    Bona nit Carme.

    ResponElimina
  30. M'ha agradat saber que en Pedrolo és el teu autor favorit...El que més m'agrada d'ell és la diversitat temàtica. Qui no admira a qui pot parlar de qualsevol cosa? Si a més ho fa amb estil, qui es resisteix a tenir qualsevol llibre seu a les mans?
    Gràcies, Carme!

    ResponElimina
  31. Pere, a veure si ens en sortim, doncs, d'aquesta aventura poètica del Juliol! :)

    Pilar, de fet, crec que fins i tot és més que això. Vaig aprendre molt amb ell, sobre la manera de pensar les coses, sobre la manera d'esbandir prejudicis, sobre la possibilitat de parlar-ho tot i de pensar-ho tot, sobre els diàleg, sobre les relacions... crec que no exagero si dic que sense Pedrolo, jo no seria com sóc. Una abraçada.

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari